Przyjazne adresy URL to jeden z kluczowych czynników optymalizacji technicznej mających wpływ na pozycjonowanie stron, w szczególności w odniesieniu do sklepów internetowych, które często składają się z dużej ilości skryptów. Konieczność grupowania produktów w kategorie, ich sortowanie i filtrowanie powoduje, iż adres URL znacząco się wydłuża stając się niezrozumiałym dla użytkownika i robotów wyszukiwarek. Optymalizacja adresów URL powinna również zostać ujęta w cenniku pozycjonowania.

Poniżej przykład nieprzyjaznego adresu URL:

https://twoj-sklep.pl/index.php?kategoria=rowery&produkt=kask

Przykład zoptymalizowanego adresu URL:

https://twoj-sklep.pl/rowery/kask/

Jaki powinien być przyjazny adres URL pod kątem SEO?

Z doświadczenia wiemy, że krótsze i bardziej trafne adresy uzyskują lepsze pozycje. Pomogą one zarówno w zrozumieniu strony przez roboty i wpłyną pozytywne na pozycjonowanie samej strony.

Na co konkretnie zwracać uwagę?

  • długość, nie adres nie powinien być za długi, powinno się go bez problemu zapamiętać,
  • wyrażenia kluczowe, w miarę możliwości powinien zawierać promowaną frazę,
  • stosuj myślniki zamiast podkreślnika,
  • jeżeli istnieją, stosuj zagłębienia,
  • używaj bezpiecznych znaków, pomijaj zastrzeżone typu #, $ czy %.